F1-OVERWINNINGEN IN PERSPECTIEF

480_finish_1_frenault

Max Verstappen kan bij de grote prijs in Texas op 23 oktober het record van de meeste overwinningen in een Formule 1-seizoen evenaren. Hij heeft dan namelijk 13 overwinningen behaald en staat daarmee op gelijke hoogte met Michael Schumacher (2004) en Sebastian Vettel (2013). Hij kan dat record ook nog verbeteren als hij daarna ook nog één of meerdere resterende grands prix wint.

Wat zegt dit? Om te beginnen dat er minimaal 13 grands prix verreden worden dit seizoen. En dat is niet altijd het geval geweest. De eerste keer dat een seizoen uit 13 grote prijzen bestond was in 1970. Dus de coureurs die de eerste 20 seizoenen reden (het wereldkampioenschap begon in 1950), hadden als het gaat om het pure aantal overwinningen, al bij voorbaat geen schijn van kans om zich te mengen in deze ‘competitie’.
Ook daarna werden 13 wedstrijden niet altijd gehaald. Bovendien is de kans om alle wedstrijden te winnen in één seizoen nagenoeg uitgesloten. Afgezien van de concurrentie bestaat er ook nog zoiets als motorpech, crashes en onvoorziene omstandigheden.

In onderstaande grafiek zien we hoeveel grands prix er gemiddeld verreden zijn in perioden van 10 jaar. In de eerste 10 jaar van het wereldkampioenschap waren er gemiddeld 7,5 grote prijzen per seizoen; tussen 2010 en 2019 waren dat er 19,8, terwijl we er in de afgelopen 3 jaar gemiddeld 21,3 verreden. En daar zit dan nog het coronajaar 2020 bij waarin met veel pijn en moeite 17 grands prix bijeengescharreld werden.
Al met al een verdriedubbeling sinds in 1950 de eerste grand prix voor het wereldkampioenschap op Silverstone van start ging.

grafiek

Hoe ziet de top 10 van overwinningen in één seizoen er uit?

Schermafdruk van 2022-10-15 22-43-06

Al deze records stammen uit de afgelopen 20 jaar. Het aantal verreden races per seizoen verschilt, maar de verschillen zijn niet zo groot. Je kunt wel zeggen dat 13 overwinningen in een seizoen met 18 grands prix zwaarder weegt dan in een seizoen met 19.
Het gaat dan om een verschil van 72,22% en 68,42%.
Maar die absolute getallen zeggen natuurlijk niet zoveel. Wat nu als we een soortgelijke top 10 samenstellen van alle 72 seizoenen, maar nu op basis van percentages? Dan ziet het plaatje er ineens heel anders uit:

Schermafdruk van 2022-10-15 22-43-23

De percentages van Ascari en Fangio zou je zelfs nog hoger kunnen waarderen, omdat in die tijd de race op de kombaan van Indianapolis nog meetelde. Daar deden alleen Amerikanen aan mee. Daarnaast waren die Indycars van een heel ander slag dan de reguliere Formule 1-wagens waar de grands prix mee verreden werden.

IMG_20220727_115919De Ferrari van Ascari uit 1952 (foto: Willem Visser)

Opvallend is wel dat de jaren 70, 80 en 90 van de vorige eeuw ontbreken. Blijkbaar was de concurrentie tussen teams in die periode, of binnen teams (denk aan de legendarische strijd tussen Prost en Senna in hun jaren bij Mclaren) aanzienlijk groter. Met Schumacher bij Ferrari, later Vettel bij Red Bull en Hamilton met Mercedes zijn er weer coureurs die met hun team een seizoen domineren.

IMG_20220727_115210De Lotus van Clark uit 1965 (foto: Willem Visser)

Als we Verstappen nu naar percentage beoordelen in het lopende seizoen?
Op dit moment valt hij met 55% nog net buiten de top 10. Wint hij in Texas, dan stijgt hij naar 59%. Wint hij dan ook nog in Mexico, dan komt hij op 64%. En vooruit; hij wint ook in Brazilië. Dan is het 68%. Pakt hij dan ook Abu Dhabi nog mee, dan blijft hij toch nog net onder Ascari met 73%.

Meer lezen?

In de jaren 1970 – 1989 was ik best wel een (om de woorden van Koen Vergeer te gebruiken)  Formule 1-fanaat. Die belangstelling is in de loop van de tijd verflauwd. Ik volg de racerij nog zijdelings. Er zijn een aantal artikelen van mijn hand over design en statistiek in de Formule 1 verschenen op 8w.forix.com

Bron

©2022 Willem Visser / ontwerp: BEELD&TAAL txtpro*nl
 e943ecc8-5be2-4768-a17e-1b829b908afe 7b24d431-b33f-4266-8e00-6ec431907477 

Plaats een reactie