FUN MET DE RED BULL-BOYS

Afgelopen dinsdag meende de NOS ons deelgenoot te moeten maken van een filmpje van Red Bull. Hierin zit Max Verstappen van het Formule1-team van Red Bull gezellig in z’n uppie voor zijn Red Bull-caravan een worstje te barbecueën in de Oostenrijkse Alpen. Maar kijk, wie komt daar aan met een caravan? Daniel Ricciardo, zijn teamgenoot!
Laat dit aandoenlijke tafereel zich nu toevallig net bij de Red Bull-Ring afspelen, het Formule1-circuit van Oostenrijk!
Nou, dan is het wel leuk om een rondje te gaan racen.
Ze zijn toch allebei met hun Red Bull-Aston Martin onderweg.
Maar wat zien we daar?
De caravans zitten nog achter de wagen.
Rampspoed!
Daar gaan de caravans op twee wielen door de bocht en uiteindelijk de lucht in.
Maar toch; lachen, gieren, brullen terwijl de caravans in duizenden stukken sloophout over de Red Bull-Ring uiteen spatten.
Voor wie behoefte heeft aan deze ongein: http://nos.nl/artikel/2175820-verstappen-en-ricciardo-gaan-los-in-caravanrace.html

Hoeveel het kost om een blikje van 25 cc te produceren weet ik niet, maar de consument betaalt er al snel meer dan een euro voor. Daar krijg je dan wel wat voor: een blikje van 250 ml bevat 26-28 gram suiker, 1000 mg taurine, 200 mg glucuronolacton, B-complex vitamines en 80 mg cafeïne. De hoeveelheid cafeïne staat ongeveer gelijk aan één grote kop koffie (100 mg / 220 ml) of twee à drie blikjes cola (33 mg / 330 ml).
En nee, er zit geen stierensperma in en evenmin bevat het vermalen stierenkloten.
Het verhoogt dus de potentie niet. Hooguit het libido.

De productiekosten zijn, zo mogen we aannemen, slechts een fractie van de euro die de consument neertelt. Anders kan de Oostenrijkse firma er niet twee Formule1-teams op na houden en nog tal van andere activiteiten organiseren die als enig kenmerk hebben dat ze vooral extreem zijn en verder niet te veel om het lijf hebben.
Funmarketing heet dat in hedendaagse newspeak. Eigenlijk gaat het Red Bull helemaal niet om het ingeblikte product. Het suikerwater is alleen maar een middel om geld te genereren teneinde een levensgevoel vorm te geven.

Dat levensgevoel kent geen normen en waarden, laat staan een gedachtegang. Het is alleen maar actie wat de klok slaat. En niet zomaar actie; extreme actie. Het is bovendien actie louter omwille van actie.
Kort samengevat: Red Bull staat voor adrenaline en testosteron.
Daarmee is de bedrijfsfilosofie ook gelijk rond en vormt zo een vernuftig circulair systeem.

Maar je moet als funmarketeer wel steeds kekke dingen verzinnen om toeschouwers aan je te binden en bij de les te houden om blikjes te slijten die weer zorgen voor omzet om in de fun te blijven grossieren.
Dat brengt mij weer terug bij het filmpje waarvan de NOS meende ons deelgenoot te moeten maken. Aan de vraag waarom uitgerekend de NOS dit meende te moeten doen, ga ik gemakshalve maar even voorbij. Er was namelijk iets anders dat mij opviel.
Gezien hoe schoon die alpenweiden in dat filmpje zijn? Geen blikje, propje of plastic zakje te bekennen. En dan dat circuit. Geen vuiltje. Zelfs het asfalt ligt er onberispelijk bij. Er is duidelijk zojuist een cohort vegers en zwerfierapers langs geweest die de zaak met Oostenrijkse Gründlichkeit onder handen hebben genomen.
Zodra de jongens van Red Bull zijn langs gekomen, is dat wel even anders.

Moeten we dit als symbolisch beschouwen?
Die blikjes zijn – vol, maar vooral ook leeg – letterlijk overal.
Je komt ze als zwerfvuil op straat, in parken en grasvelden, langs wegen en rivieren tegen.
Ze zijn goed voor ongeveer 22 procent van de hoeveelheid zwerfvuil in Nederland.
Wie Red Bull drinkt, is geen mietje die zijn blikje in een prullenbak gooit.

Zou het Red Bull niet eens sieren als ze Max Verstappen inzetten voor een filmpje waarin hij een dagje meeloopt met de gemeentereiniging en als stichtelijk voorbeeld de handjes uit de mouwen steekt om de weggeworpen blikjes van zijn sponsor op te ruimen?

zwerfvuil

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s